Rechten en plichten Motus Hattem

Motus is een multidisciplinair behandelcentrum van zelfstandig samenwerkende bedrijven werkend onder 1 dak en onder 1 visie. De grootste poot in het bedrijf is de fysiotherapie, daarnaast bieden Muys massage, Slotman Dietiek, Echografie Voorhorst, Praktijk voor persoonlijke ontwikkeling en haptonomie, Motus Oefentherapie, Aikitraining, Fitfocus en Fysiodomus hun diensten aan. In totaal zijn we met 20 personen.

Als u patiënt bent bij Motus, gelden er regels voor u en de behandelaars van Motus: de rechten en plichten. Die regels zorgen ervoor dat we u goed kunnen informeren en veilig behandelen. Rechten en plichten zijn vaak gebaseerd op wettelijke richtlijnen. Wij hebben de regels voor u in deze folder beschreven. Misschien heeft u na het lezen nog vragen over de rechten en plichten bij Motus. Dan kunt u uw behandelaar altijd om een toelichting vragen.  

Recht op zorg

Iedereen is welkom voor behandeling bij Motus. Zodra onze hulp aan u start, heeft u met Motus een behandelingsovereenkomst. De behandelaar waarnaar u bent doorverwezen is uw casemanager. Die coördineert uw gehele behandeling.

Als u er behoefte aan heeft, kunt u een andere behandelaar om een second opinion vragen. Wij gaan er vanuit dat u tevreden bent over uw behandelaar, maar u

kunt het aangeven als u liever een andere behandelaar wilt.

U mag zelf besluiten of u uw behandeling wilt stoppen. Uw behandelaar mag dat in principe niet.

Alle behandelaars van Motus voldoen aan hun specifieke beroepseisen.

Daarnaast is Motus een leerbedrijf. Stagiairs werken altijd onder verantwoording van een stagebegeleider. Een stagiair mag alleen met uw toestemming handelingen verrichten.

Om goede zorg en informatie aan u te kunnen geven is het belangrijk dat wij weten wie u bent, daarom moet u zich bij ons inschrijven en altijd kunnen legitimeren. Zo kunnen wij verwisseling met andere patiënten voorkomen.

Informeer bij uw zorgverzekeraar of deze uw behandeling vergoedt. Motus informeert u over de kosten van behandelingen die niet in de aanvullende en basisverzekering vallen.

Behandelingsovereenkomst

Als u komt, doen wij er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. We zetten ons in voor de beste zorg en behandeling. Dat doen we samen met u.

Als u hulp inroept van een behandelaar, ontstaat een geneeskundige behandelingsovereenkomst. U geeft aan ons de opdracht om zorg te verlenen. Bijvoorbeeld voor onderzoek, maar ook voor behandeling of advies.  

Motus kan alleen in bijzondere omstandigheden besluiten om geen overeenkomst met u aan te gaan. In die gevallen adviseren wij u over andere mogelijkheden. Dit kan het geval zijn bij onredelijke verzoeken van een patiënt. De behandelaar laat zich hierbij leiden door zijn deskundigheid. Een patiënt kan een bepaald onderzoek of een bepaalde behandeling dus niet afdwingen.

Uw behandelaar stelt bij het begin van de behandeling een behandelplan op. In dit behandelplan vat uw behandelaar onderdelen en doelen van de behandeling samen. De geneeskundige behandelingsovereenkomst wordt beëindigd na overleg tussen u en uw behandelaar, als uw behandeling klaar is.

Als patiënt kunt u de behandelingsovereenkomst altijd en zonder opgave van redenen opzeggen. Hierdoor kan het voorkomen dat een geplande behandeling niet kan plaatsvinden of te vroeg moet worden gestopt. De behandelaar informeert u over de mogelijke negatieve gevolgen van het te vroeg stoppen van een behandeling. Voor zover het redelijk is zal de behandelaar zijn medewerking verlenen aan het elders voortzetten van de behandeling.

De behandelaar kan de behandelingsovereenkomst alleen om ‘gewichtige redenen’ beëindigen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als de patiënt en de behandelaar elkaar niet meer vertrouwen en dat dit vertrouwen niet meer te herstellen is. Wanneer behandeling nog wel nodig is, zal de behandelaar zich inspannen om de behandeling zo goed mogelijk over te dragen aan een collega.

Verwijsbrief en overzicht medicijnen

Behandeling door een behandelaar van Motus is mogelijk met of zonder verwijzing van de arts.

Wij vragen u om de verwijsbrief bij het eerste consult mee te nemen als u deze heeft. De behandelaar neemt de verwijsbrief op in uw patiëntendossier.

De behandelaar zal u ook vragen om een actueel overzicht van de medicijnen die u gebruikt. Dit overzicht kunt u bij uw apotheek opvragen.

Uw hoofdbehandelaar en andere behandelaars

Na aanmelding kijken we eerst samen met u wat u nodig heeft, welke begeleiding het beste bij u past en welke behandelaar(s) we hierbij inzetten. Daarna start een gerichte vervolgbehandeling. Deze vervolgbehandeling hoeft niet bij degene te zijn waar u de eerste afspraak hebt gehad.

Als u nadrukkelijke voorkeur heeft voor een behandelaar of u wilt door een man of vrouw behandeld worden, houden we hier rekening mee.  Bij Motus zijn meerdere zorgverleners geregistreerd in het BIG-register.

Motus als leerbedrijf

Motus is tevens een leerbedrijf. Dat betekent dat het kan voorkomen dat er een stagière is die aanwezig is bij een behandeling of onder begeleiding van een gekwalificeerde zorgverlener een behandeling uitvoert. Wij vragen u altijd hiervoor van te voren toestemming. U mag dat weigeren.

Inschrijving, legitimatie en identificatie

Inschrijving

Als u cliënt bij Motus bent, dan slaan wij uw persoons- en verzekeringsgegevens in een centraal gegevensbestand op en houden het bij. Bij uw eerste bezoek voeren wij uw gegevens in en controleren we uw identiteit aan de hand van uw geldige legitimatiebewijs.

Bij de inschrijving halen we met behulp van uw persoonsgegevens, uw verzekeringsgegevens op.

Als u al ingeschreven bent, dan vragen wij u eventuele wijzigingen in persoons- of verzekeringsgegevens te melden, zodat we die kunnen verwerken in uw patiëntendossier.

Identificatieplicht

U moet uzelf bij Motus kunnen legitimeren. Dat is belangrijk, want dan weten wij altijd wie u bent. Dat is nodig om verwisselingen met andere patiënten te voorkomen. Daarnaast voorkomt een identificatieplicht fraude met zorgverzekeringen. Het komt voor dat patiënten een verzekeringspasje van een ander gebruiken, zonder zelf verzekerd te zijn. Dan moet de zorgverzekeraar of de patiënt die wel verzekerd is onterecht kosten betalen. De medische gegevens van de verzekerde en de niet-verzekerde patiënt raken bovendien door elkaar.

U moet op verzoek een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen zoals rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of vreemdelingendocument. Ook is het  gebruik van het burgerservicenummer (BSN) wettelijk verplicht in de communicatie tussen de verschillende zorgverleners en zorginstellingen. Het burgerservicenummer staat op uw identiteitsbewijs. Het BSN wordt bij ons elektronisch vastgelegd, daarnaast toetsen we met het BSN uw verzekeringsrecht.

Vergoedingen

Kosten en verzekering

Gaat u binnenkort voor een behandeling naar Motus? Kijkt u dan eerst op de website van uw zorgverzekeraar of deze met de zorgverlener binnen Motus een contract heeft afgesloten met uw zorgverzekeraar voor de behandeling. Kijk ook in uw polisvoorwaarden of de kosten van uw behandeling voor vergoeding in aanmerking komen. Komt u er niet helemaal uit of vraagt u zich af of de zorgverlener met uw zorgverzekeraar een contract heeft? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. De meeste diensten die aangeboden worden bij Motus worden geheel of deels vergoed uit uw aanvullende polis. Let er op dat uw polis altijd een maximaal aantal behandelingen of geldbedrag op jaarbasis hanteert.

Recht op goede zorg

Motus gaat tijdens uw eerste bezoek in op uw hulpvraag en zoekt daarvoor de meest optimale zorg.

Wij vinden de kwaliteit van de zorg die wij u geven heel belangrijk. U mag er daarom op rekenen dat wij onze zorg voortdurend verbeteren en dat onze zorg voldoet aan Nederlandse wetten en regels.

Verantwoorde zorg

De zorgverleners van Motus staan in voor de kwaliteit van de zorg die zij leveren. Daarbij hebben zij ook oog voor uw gevoelens en behoeften en behandelen u met respect. Onderdeel van goede kwaliteit is dat uw therapeut u onderzoekt en behandelt op maat, zonder u onnodig te belasten en zonder onnodige kosten te maken.

Als een behandeling leidt tot een ongewenste bijwerking

Soms verloopt een behandeling bij Motus niet als verwacht. Bij uw behandeling kan een onbedoelde gebeurtenis met ongewenste gevolgen voorkomen. Wij informeren u daar over. In een gesprek leggen wij u open en duidelijk uit wat de oorzaak van het ongewenste gevolg is. Uw behandelaar noteert het ongewenste gevolg in uw patiëntendossier, net als de verslagen van de gesprekken die hij daarover met u voert. Wij registreren deze gebeurtenissen daarnaast ook om ervan te leren. Zo vergroten wij de veiligheid voor onze patiënten.

Medewerkers zijn open over de oorzaak van ongewenste gevolgen. Wanneer er fouten zijn gemaakt en onderzocht, bespreken wij dat openlijk met u en nemen we maatregelen om herhaling te voorkomen. Wanneer u van mening bent dat u door een onbedoelde gebeurtenis schade hebt geleden, dan kunt u uw behandelaar daarvoor aansprakelijk stellen en vergoeding eisen.

Recht op informatie en toestemming

U mag van uw zorgverleners bij Motus verwachten dat zij u in begrijpelijke taal informeren over een onderzoek of behandeling. Als u wilt dat uw zorgverleners u niet informeren, kan dat als u dat duidelijk aangeeft. Wij verwachten dat u uw zorgverleners ook de juiste informatie geeft, zodat zij u goed kunnen behandelen.

Voor kinderen onder zestien jaar en voor patiënten die wilsonbekwaam zijn geldt dat de zorgverlener een wettelijke vertegenwoordiger informeert en om toestemming voor behandeling vraagt.

Vraagt uw zorgverlener uw toestemming voor een onderzoek of behandeling, dan kunt u er van uitgaan dat hij deze noteert in uw patiëntendossier. U kunt een behandeling weigeren, dan zal de behandelaar dit respecteren.

Binnen Motus vindt wetenschappelijk onderzoek plaats. Mocht Motus u vragen hier aan deel te nemen, dan informeren wij u hierover en vragen wij u toestemming.

U informeert uw behandelaar

Uw behandelaar wil u een goede behandeling bieden. Dat kan alleen als hij alle juiste informatie van u krijgt. Daarom bent u wettelijk verplicht hem goed en volledig te informeren. Doet u dat niet, dan kan de zorgverlener geen goede diagnose stellen en geen deskundige behandeling geven.

Daarnaast wordt van u verwacht dat u binnen redelijke grenzen de adviezen van de zorgverlener opvolgt.

Uw behandelaar zal u zo goed mogelijk informeren. Maar misschien beantwoordt hij niet al uw vragen. Stel uw vragen gerust.  Uw behandelaar informeert u.

U beslist samen met de behandelaar over uw onderzoeken en behandeling. Daarom moet de behandelaar u goed informeren in begrijpelijke taal. Op basis van zijn informatie geeft u toestemming voor de onderzoeken en behandelingen. Als u de informatie niet goed begrijpt. vraag dan gerust om uitleg.

Voor zover dit voor u in uw situatie relevant is moet uw behandelaar u in begrijpelijke taal informeren over:

  • Uw ziekte of aandoening
  • De aard en het doel van de voorgestelde behandeling of onderzoek
  • De gevolgen of de eventuele risico’s van behandeling of onderzoek
  • Andere behandelings- of onderzoeksmogelijkheden
  • Eventuele bijwerkingen
  • Advies preventie ten aanzien van uw klachtenbeeld

Bij het verstrekken van informatie geldt het principe van de redelijkheid. De zorgverlener is bijvoorbeeld niet verplicht u te informeren over verwaarloosbaar kleine kansen op bijwerkingen van een bepaalde behandeling, of over zaken die algemeen bekend zijn.

Informatie weigeren

Als u bepaalde informatie niet wilt, dan mag u informatie weigeren.

Verlenen van toestemming

De zorgverlener heeft uw mondelinge toestemming nodig om te starten met een behandeling. Deze toestemming wordt niet altijd expliciet gevraagd. Als u naar Motus komt voor een onderzoek en/of behandeling, gaan wij ervan uit dat u het eens bent met wat er gaat gebeuren. Voor bepaalde onderdelen vraagt de zorgverlener wél apart toestemming. Bijvoorbeeld voor:

  • Manuele therapie
  • Bekkenfysiotherapie
  • Dry needling

Als u toestemming geeft, dan verwacht de zorgverlener dat u meewerkt aan de behandeling. Bijvoorbeeld door adviezen op te volgen. Natuurlijk kunt u altijd van mening veranderen. U kunt dan alsnog uw toestemming intrekken of van een behandeling afzien. In uw patiëntendossier wordt genoteerd dat u toestemming heeft gegeven of heeft ingetrokken.

Vertegenwoordiging bij wilsonbekwaamheid bijvoorbeeld dementie.

U beslist zelf over het uitvoeren van onderzoek en uw behandeling bij Motus. Als u niet in staat bent om toestemming te geven, omdat u niet meer kunt begrijpen waarover u moet beslissen, zal iemand anders namens u moeten beslissen. U bent dan wilsonbekwaam. Je kunt niet zo maar iemand wilsonbekwaam noemen. Iemand is wilsbekwaam, totdat het tegendeel blijkt. Bij beginnende dementie bijvoorbeeld, mag een ander dus zeker niet zomaar alle beslissingen overnemen!

De behandelaar is de eerste die bepaalt of een patiënt al dan niet wilsbekwaam is om een bepaalde beslissing rond de zorg of behandeling te nemen. Dat beslist hij echter niet alleen. Hij doet dat samen met andere behandelaars. Familie of mensen uit de omgeving van de patiënt kunnen daarbij ook een rol spelen en hun mening geven. Om vast te stellen of iemand wilsonbekwaam is, zijn er enkele kenmerken die de behandelaar houvast geven.

In het algemeen is iemand wilsonbekwaam als hij de informatie over zijn klacht op dat moment niet kan begrijpen en dus geen goed besluit kan nemen over behandeling en de gevolgen ervan niet meer kan overzien.

Als u wilsonbekwaam bent, neemt een vertegenwoordiger uw rechten en bevoegdheden over. Als u niemand schriftelijk heeft gemachtigd als uw vertegenwoordiger, dan is door de wet bepaald wie uw vertegenwoordiger kan zijn. In eerste instantie is dat uw echtgenoot, uw geregistreerde partner of andere levensgezel. Het kan natuurlijk voorkomen dat deze dat niet kan of niet wil. Dan geldt vervolgens (één van de) ouders, uw kinderen, een broer of zus.

Het kan gebeuren dat een patiënt die wilsonbekwaam was, later weer zelf beslissingen kan nemen. Dan komt er uiteraard een einde aan de taak van de vertegenwoordiger en beslist de patiënt zelf weer over de mogelijke onderzoeken en behandeling.

Rol van de vertegenwoordiger

Uw vertegenwoordiger krijgt alle informatie die nodig is om in uw belang een beslissing te nemen in situaties waarin u dat zelf niet (meer) kunt. Wij verwachten van de vertegenwoordiger dat hij die beslissing zoveel mogelijk neemt op basis van wat bekend is over uw wensen en opvattingen. Misschien hebt u al duidelijke wensen in het geval u zelf wilsonbekwaam wordt. Dan is het nuttig om die te bespreken met uw eventueel toekomstige vertegenwoordiger.

De behandelaars volgen de beslissing van uw vertegenwoordiger. Dat hoeven zij alleen niet te doen als de vertegenwoordiger een onredelijke of onbegrijpelijke beslissing neemt.

Behandelingsbeperking

Een behandelaar die u behandelt gaat er vanuit dat hij alles zal doen om u te laten herstellen van uw klacht en te voorkomen dat er een handicap ontstaat.

Schriftelijke wilsverklaring

Misschien beschikt u over een wilsverklaring waarin u aangeeft welk behandelingen u in een toekomstige situatie wel en niet wilt ondergaan. Een voorbeeld is of u gereanimeerd wilt worden. Die wilsverklaring is van belang als u zelf niet meer in staat bent mondeling aan te geven wat uw wensen en opvattingen zijn. Het is belangrijk dat u of uw naasten de  behandelaars op de hoogte stellen van uw wilsverklaring. Als u in behandeling komt, kunt u dat al doen bij de eerste afspraak.

De therapeut moet uw schriftelijke wilsverklaring respecteren, tenzij er redenen zijn om aan de geldigheid van de verklaring te twijfelen. Hiervan kan bijvoorbeeld in de volgende gevallen sprake zijn:

  • Nadat de verklaring is opgesteld zijn er belangrijke veranderingen opgetreden in uw conditie.
  • Nadat de verklaring is opgesteld zijn er belangrijke veranderingen opgetreden in de behandelingsmogelijkheden.
  • Als het vermoeden bestaat dat uw verklaring onjuist is, bijvoorbeeld omdat er zichtbaar wijzigingen in zijn aangebracht.

Als uit uw schriftelijke wilsverklaring niet (meteen) duidelijk is wat u bedoelt, zullen wij in samenspraak met uw naasten proberen zo goed mogelijk te achterhalen hoe wij uw wilsverklaring moeten interpreteren.

Een belangrijk advies aan u is om uw in de verklaring vermelde wensen regelmatig met uw (huis)arts door te nemen en opnieuw van een datum te voorzien.

Op de website van de Patiëntenfederatie NPCF vindt u meer informatie over een wilsverklaring.

Behandelingsbeperking van de therapeut

De therapeut kan ook beslissen niet meer door te gaan met een behandeling. Dat kan als hij vindt dat een behandeling op dat moment niet meer zinvol is of niet meer het gewenste resultaat oplevert. De therapeut komt tot dit oordeel op grond van zijn deskundigheid en/of na overleg met collega’s. Hierbij houdt de therapeut ook rekening met uw wensen of die van

uw vertegenwoordiger. Hij bespreekt dit met u of uw vertegenwoordiger.

De therapeut noteert zijn oordeel in uw patiëntendossier. Dit gedeelte van uw dossier is zichtbaar voor alle medewerkers die toegang hebben tot het dossier. De therapeut kan zijn oordeel bijstellen. Ook dit bespreekt hij met u of uw vertegenwoordiger.

Rechten en plichten van minderjarige patiënten

Als uw kind bij Motus wordt behandeld, vertrouwt u de zorg voor uw kind toe aan een therapeut of een andere deskundige. Wij betrekken kinderen en jongeren zo veel mogelijk bij hun onderzoeken en behandelingen, Net als volwassenen hebben kinderen en jongeren patiëntrechten. Die zijn wettelijk beschreven.

De wet onderscheidt drie leeftijdsgroepen:

  • kinderen tot 12 jaar
  • kinderen van 12 tot 16 jaar
  • jongeren vanaf 16 jaar

Voor iedere groep gelden aparte regels.

Kinderen tot 12 jaar

Kinderen tot 12 jaar vallen volledig onder de zeggenschap van de ouders. Ze mogen niet zelf beslissen. Dat doen hun ouders voor hen. Tot 12 jaar is het kind in de gezondheidszorg dus afhankelijk van de ouders en de zorgverleners. Toch begrijpen jonge kinderen vaak goed wat er met hen gebeurt. Daarom moeten de ouders en zorgverleners het kind zo veel mogelijk bij de behandeling betrekken.

Kinderen van 12 tot 16 jaar

Kinderen van 12 tot 16 jaar hebben volgens de wet bij medische behandelingen of onderzoeken een belangrijke eigen stem.

Als het gaat om een medische behandeling neemt de zorgverlener hun mening serieus. Het gaat immers om beslissingen over hun eigen lichaam. Daarom kunnen zij alleen worden behandeld als zij daarvoor zelf ook toestemming geven.

Zowel het kind als de ouders hebben recht op volledige informatie. De zorgverlener moet de informatie op zo’n manier geven dat het kind het kan begrijpen.

Wanneer kind en ouders met elkaar van mening verschillen, hangt het van het bevattingsvermogen van het kind af of zijn mening zwaarder wordt gewogen dan die van de ouders. Het is aan de zorgverlener om dit in te schatten.

Jongeren vanaf 16 jaar

Vanaf 16 jaar mogen jongeren zelf beslissingen nemen over hun medische behandeling.

Zij hebben dezelfde patiëntenrechten als volwassenen. In zaken die te maken hebben met hun gezondheid, beschouwen wij hen dus niet meer als minderjarig, ook al zijn ze nog geen l8 jaar. Een jongere heeft recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer, tenzij de jongere daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft. Een jongere geeft zelf toestemming voor een behandeling.

Gebruik van uw gegevens voor wetenschappelijk onderzoek

Therapeuten dragen met het uitvoeren van onderzoek bij aan de verbetering van behandelingen en ontwikkeling van nieuwe behandelingen. Daarvoor zijn gegevens uit de patiëntendossiers van veel patiënten nodig. Een onderzoek kan worden uitgevoerd door uw eigen behandelaar, maar ook door andere onderzoekers en onderzoeksinstituten. Vanzelfsprekend zijn de privacyregels bij deze onderzoeken heel streng. Als een onderzoek gepubliceerd wordt, dan bent u daarin nooit herkenbaar.

Als u besluit om mee te werken aan wetenschappelijk onderzoek, worden uw gegevens onder een willekeurig nummer (code) opgeslagen. Dat betekent dat gegevens als uw naam, adresgegevens, en geboortedatum geen deel uit maken van het onderzoeksdossier.

U hoeft niet mee te werken aan een wetenschappelijk onderzoek.

U geeft ons wel of geen toestemming via een toestemmingsformulier.

Voor uw behandeling heeft dat geen enkel gevolg.

Recht op een patiëntendossier

Uw patiëntendossier is heel belangrijk voor het verlenen van goede zorg. Tijdens uw behandeling bij Motus noteren alle zorgverleners gegevens over uw onderzoeken en behandelingen in uw patiëntendossier. Zo zien zij altijd al uw gegevens en kunnen zij u daardoor de juiste zorg geven. U mag zelf  in uw dossier kijken of een deel laten kopiëren. Motus bewaart uw gegevens 20 jaar. U mag gegevens in uw dossier laten aanpassen als ze niet kloppen, U mag ze ze laten vernietigen, aanvullen of afschermen voor bepaalde personen.

Patiëntendossier

Voor een goede behandeling is het nodig dat de zorgverleners bij Motus informatie over uw gezondheidstoestand, onderzoeken, behandelingen en uw specifieke wensen verzamelen in een patiëntendossier. In uw dossier staan ook gegevens die uw behandelaar met uw toestemming heeft opgevraagd. Bijvoorbeeld bij uw huisarts of uw medisch specialist. De zorgverleners zijn verplicht een patiëntendossier aan te leggen. Het dossier is verplicht digitaal. Zo staan uitslagen van verricht onderzoek direct ter beschikking van de zorgverleners die rechtstreeks bij uw behandeling zijn betrokken. De zorgverleners die uw dossier voor uw behandeling inzien hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). Wij bewaren uw dossier 20 jaar.

De gegevens uit uw patiëntendossier kunnen voor de volgende doelen gebruikt worden:

  • Informeren van andere zorgverleners binnen of buiten Motus die bij uw behandeling betrokken zijn. Bijvoorbeeld bij een doorverwijzing naar een andere zorgverlener.

Dit gebeurt standaard, tenzij u daar uitdrukkelijk bezwaar tegen maakt.

  • Een klein deel van de gegevens uit uw dossier gebruiken wij voor de financiële administratie.
  • Wetenschappelijk landelijk onderzoek. Dit gebeurt anoniem: uw naam en alle andere persoonlijke gegevens worden weggelaten. Als u hier bezwaar tegen heeft, kunt u dat kenbaar maken op ons toestemmingsformulier.

Wil uw behandelaar gegevens gebruiken voor een ander doel dan hierboven aangegeven, dan moet hij u daarover informeren en is uw toestemming nodig. Uw toestemming is niet nodig als gegevens worden gebruikt die niet tot u herleidbaar zijn, zogenaamde geanonimiseerde gegevens.

Uw patiëntendossier inzien

U mag uw patiëntendossier inzien. U kunt dat vragen aan de behandelaar die u behandelt. U kunt het ook schriftelijk of per email vragen bij de balie. Ook kunt u tegen betaling een kopie krijgen van uw eigen dossier of een gedeelte daarvan.

Uw familieleden mogen alleen uw dossier inzien als u ze daartoe schriftelijk hebt gemachtigd. Ouders of wettelijke vertegenwoordigers van kinderen tot 12 jaar mogen het dossier van hun kind inzien. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar moeten persoonlijk instemmen met het inzien van hun dossier door hun ouders of wettelijke vertegenwoordigers. Wie 16 jaar of ouder is, beslist zelfstandig over (toestemming tot) inzage. Na uw overlijden blijft het beroepsgeheim van kracht. Dat betekent dat uw nabestaanden geen recht hebben om uw dossier of delen daarvan in te zien. Dit is alleen mogelijk als uw toestemming kan worden verondersteld of als er sprake is van zwaarwegende belangen. Wanneer u er zeker van wilt zijn dat een vertegenwoordiger na het overlijden inzage kan krijgen in uw dossier, is het belangrijk dat u hiervoor bij leven een machtiging verstrekt. Op de website van de Patiëntenfederatie NPCF staat daarvoor een voorbeeldbrief.

Uw patiëntendossier aanvullen of verbeteren

U mag uw patiëntendossier aanvullen als u afwijkende of aanvullende zienswijzen heeft. Of als een andere hulpverlener dat heeft, bijvoorbeeld bij een second opinion. Ook feitelijke onjuistheden kunt u corrigeren, bijvoorbeeld foute adresgegevens.

Verwijderen van gegevens uit uw patiëntendossier

U mag onjuiste of niet ter zake doende gegevens uit uw patlëntendossier laten verwijderen. Ook mag u de brieven of formulieren laten vernietigen die de behandelaar bewaart. Op dit recht is een aantal uitzonderingen. Deze staan beschreven in het privacyreglement.

Recht op privacy

U heeft recht op privacy tijdens uw behandeling en verblijf. Ook met uw gegevens in uw patiëntendossier willen we zorgvuldig omgaan. Dat is de plicht van alle personen werkzaam bij Motus. Alleen de zorgverleners die bij uw behandeling betrokken zijn zien uw gegevens.

Gegevens uit een patiëntendossier worden anoniem gebruikt voor wetenschappelijk landelijk onderzoek. Als u dit niet wilt kunt u dit weigeren.

Ook bij het maken van beeld- of geluidsopnamen gelden privacy-regels. Zowel medewerkers van Motus, patiënten als bezoekers kunnen beeld- en geluidsopnamen maken. Uitgangspunt is altijd dat degenen die in de opname voorkomen vooraf daarvoor toestemming hebben gegeven. Wilt u opnamen maken van uw gesprek met uw zorgverlener of van uw patiëntengegevens, vraag daarvoor dan voorafgaand toestemming aan de zorgverlener.

Beroepsgeheim en privacy

Bij Motus willen en moeten we zorgvuldig met uw gegevens omgaan. AI onze medewerkers hebben wettelijk de plicht tot geheimhouding van uw persoonsgegevens, het zogenaamde beroepsgeheim. De computerbestanden waarin wij uw gegevens opnemen zijn streng beveiligd en alleen toegankelijk voor zorgverleners bij Motus. Alleen uw behandelaar(s) die direct bij uw behandeling betrokken zijn, hebben recht op inzage in uw gegevens.

Uw behandelaar rapporteert over het onderzoek en de behandeling aan uw eventuele verwijzer. Dit kan uw huisarts zijn, maar ook een verloskundige, tandarts, physican assistant of een andere medisch specialist. Wij vragen u hiervoor schriftelijk toestemming. Alleen met uw schriftelijke toestemming geven wij informatie over u aan derden.

Wanneer een patiënt overlijdt, betekent dat niet dat Motus zijn privacy niet meer hoeft te beschermen. Ook na het overlijden van een patiënt hebben anderen geen recht op inzage in zijn dossier.

Het recht op privacy houdt nog meer in. Paramedische handelingen moeten worden uitgevoerd zonder dat anderen dat kunnen zien. Ook kunt u vragen om in een aparte ruimte een gesprek te voeren met uw zorgverlener. Wij moeten uw privacy zo veel mogelijk respecteren.

Beeld- en geluidsopnamen

Bij Motus kunnen verschillende situaties voorkomen waarbij we uw eigen device gebruiken voor beeld- en geluidsopnamen.

Opnamen voor uw behandeling, onderwijs en onderzoek

Bij sommige onderzoeken en behandelingen is het noodzakelijk dat wij filmbeelden van u maken. Anders kan het onderzoek of de behandeling niet worden uitgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beelden die de therapeut nodig heeft bij een loopanalyse. Deze beelden worden toegevoegd aan uw patiëntendossier. Voor deze beelden gelden dezelfde regels als voor andere gegevens die in uw patiëntendossier staan. Uw therapeut informeert u over het maken van eventuele beelden tijdens uw onderzoek of behandeling.

Opnamen voor patiënten en publiek

Bij een aantal behandelingen of onderzoeken maakt Motus filmbeelden of foto’s voor op de website of andere sociale media, dit gebeurt alleen na uw uitdrukkelijk schriftelijke toestemmming.

Opnamen door de patiënt tijdens de behandeling

Bij Motus doen we er alles aan om de privacy van patiënten, bezoekers en medewerkers te respecteren. Daarom vinden we het belangrijk dat u of degenen die met u meekomen geen opnamen bij Motus maken, zonder vooraf toestemming te vragen. Het maken van opnamen mag alleen na overleg met uw therapeut. Vertelt u er dan ook bij, waarvoor u de opnamen gaat gebruiken. Het is belangrijk dat u mondeling toestemming krijgt van personen die u wilt opnemen. En ook van de personen die herkenbaar zijn op de achtergrond.

Regels voor het gebruik van sociale media

Uiteraard mag u via social media laten weten wat u van Motus vindt. Graag zelfs! U mag echter niet zomaar foto’s of filmpjes die u bij Motus hebt gemaakt op social media zetten.

Bij het gebruik van social media gelden de volgende regels:

  • Vraag altijd vooraf toestemming aan de persoon die u wilt fotograferen of filmen, let daarbij op de bovenstaande regels voor het maken van beeld- en geluidsopnamen. Vertel er ook bij wat u met de opname wilt doen.
  • Ga er respectvol mee om wanneer iemand na plaatsing van een foto of film verzoekt om deze te verwijderen.
  • Wees bewust van het karakter van social media. Als iets op internet staat, is het bijna onmoqelijk om het ooit weer helemaal te verwijderen.
  • Doe niets op social media wat u, andere patiënten of medewerkers bij Motus kan schaden.

Recht op fysieke bescherming

Wij willen dat u zich veilig voelt bij Motus. Voor het veilig bewaren van uw persoonlijke bezittingen heeft Motus een kluisje voor u beschikbaar.

Waardevolle bezittingen

Wij raden u aan waardevolle bezittingen niet mee te nemen naar Motus. Voor verlies of diefstal van uw eigendommen kan Motus niet aansprakelijk worden gesteld. Mocht u toch iets kwijtraken, dan kunt u dit melden bij de balie.

Daarnaast treden wij op als we vermoeden dat een kind wordt mishandeld of als we vermoeden dat een volwassene lijdt onder huiselijk geweld.

Kindermishandeling en huiselijk geweld

Medewerkers bij Motus dragen een bijzondere verantwoordelijkheid voor de gezondheid en veiligheid van kinderen die aan hun zorg zijn toevertrouwd. Als wij vermoeden dat een kind wordt mishandeld, zijn wij zijn verplicht om dit te onderzoeken. Als na onderzoek blijkt dat er inderdaad sprake is van kindermishandeling ondernemen wij actie om dit te laten stoppen. Uitgangspunt is dat het belang van het kind altijd voorop staat. Ook als er sprake is van tegengestelde belangen van ouder en kind.

Als wij vermoeden dat een volwassene leidt onder huiselijk geweld onderzoeken wij dit ook. Als het nodig is, ondernemen wij ook in deze situatie actie om dit te laten stoppen.

Daarbij nemen wij zo nodig contact op met Veilig Thuis, het Advies en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Voor iedereen die kindermishandeling of huiselijk geweld vermoedt is Veilig Thuis beschikbaar: (0800) 2000 voor anoniem overleg of hulp.

Beveiliging en bedrijfshulpverlening

Motus beschikt over een groep opgeleide bedrijfshulpverleners die inzetbaar zijn bij zaken als eerste hulp en ontruiming.

Recht om een klacht in te dienen

Wij horen het graag als u niet tevreden bent. Daar kunnen wij van leren. Bespreek uw klachten met uw zorgverleners. Onze klachtenfunctionaris is beschikbaar als u een klacht wilt indienen. Zij zal u verder begeleiden, Als u dat wilt, kan dat anoniem.

Niet tevreden, een klacht

Het kan voorkomen dat u over sommige onderdelen van uw behandeling of verblijf niet tevreden bent. Dan horen wij dat graag van u. Uw ervaringen helpen ons om de kwaliteit van Motus te verbeteren. Heeft u opmerkingen, klachten of problemen? Bespreek die dan zo mogelijk met de personen waarvan u vindt dat die daarvoor verantwoordelijk zijn. Dit kan uw therapeut, of een ander persoon werkzaam binnen Motus zijn. Onze ervaring leert dat hoe sneller en hoe dichter bij de ‘bron’ u uw klacht meldt, hoe vlotter en beter de afhandeling verloopt. Vaak komt u in gezamenlijk overleg tot een oplossing.

Klachtenfunctionaris

Als u een gesprek met de verantwoordelijke voor uw klacht niet wenselijk vindt of ontevreden bent over de voorgestelde oplossing, dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en luistert naar uw klacht en bespreekt met u de mogelijke vervolgstappen. Als het nodig is bemiddelt zij in overleg met u tussen u en degene over wie u klaagt. Ook stelt zij u op de hoogte van de klachtenprocedure en de procedure bij aansprakelijkheidsstelling. Als u dat wilt, kunt u de klachtenfunctionaris vragen om anoniem te blijven.

U kunt de klachtenfunctionaris bereiken via het secretaresse achter de balie.

U kunt een klacht indienen door het klachtenformulier te gebruiken. Deze vindt u in de map in de wachtruimte.