b_420_420_16777215_00_images_nieuws_2020_Werkhouding-kaart_Motus.jpg

Praktische tips voor het thuiswerken

Door de huidige omstandigheden werken veel mensen thuis. Om dit op een zo goed mogelijke manier te doen, volgen hieronder een aantal praktische tips. Het is belangrijk dat de werkplek thuis goed staat ingesteld.

De NOS publiceerde eind oktober een artikel waarin de Vakbond CNV zegt geschrokken te zijn van het aantal lichamelijke klachten onder thuiswerkende leden. In een enquête, die door bijna 2500 CNV'ers werd ingevuld, zegt 41 procent vaker last te hebben van schouder, nek of arm sinds zij thuiswerken door corona. 45 procent zegt geen werkplek te hebben die aan arbo-eisen voldoet. "De laptop staat op de keukentafel, de stoel is te laag, de laptop staat plat," zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. "Op je werk staat het scherm op de goeie hoogte, dat heb je thuis vaak niet." Klik hier voor het volledige artikel. 

Hieronder hebben wij een aantal praktische tips beschreven voor het thuis werken. Wil je meer informatie? neem dan contact op met Roos Brandse of Hedwig Slabbekoorn van Motus.

Kantoor thuis

Heb je een kantoorruimte thuis met instelbaar meubilair en een reguliere computeropstelling, stel deze dan zo goed mogelijk in, zoals je gewend bent op het kantoor van je werk.

      Stoel:

  • Zitting hoogte: hoek tussen achterzijde bovenbenen en onderbenen 90°
  • Lendensteun hoogte: bolling van rugleuning precies in holling van de onderrug
  • Hoek zitting-rugleuning: 90-95 graden
  • Zittingdiepte: verschuif de zitting zodanig dat er 3 vingers passen tussen voorrand van de zitting en knieholte
  • Armleggerhoogte: ellenbogen worden goed ondersteund zonder dat schoudersworden opgetrokken
  • Dynamische stand: de veerstand zo instellen dat rechtop wordt gezeten met een comfortabele ondersteuning van de rug (te los = ver achterover kiepend, te strak = uit stoel geduwd)

      Bureauhoogte:

  • De hoogte van het bureau overeen laten komen met de hoogte van de bovenzijde van de armleggers
  • Als het bureau niet verstelbaar is, dan de stoel hoger zetten totdat de bovenzijde van de armleggers op dezelfde hoogte staan als het vaste bureau; gebruik een voetensteun /dik kussen o.i.d. waarmee de knieën in 90 graden komen te staan
  • Kun je staand werken, stel dan het bureau in op ellebooghoogte in (ontspannen schouders, ellenbogen in 90 graden houden).

       Middelen op het bureau:

  • Toetsenbord en muis recht voor het lichaam neerzetten zodat in een rechte houding gewerkt kan worden
  • Beeldscherm recht voor het lichaam instellen met de bovenste regel op ooghoogte of iets lager
Werken aan de keukentafel met laptop

Een keukentafel is meestal te hoog om langdurig aan te werken. Hierdoor wordt met opgetrokken schouders gewerkt, waardoor klachten kunnen ontstaan. Door met een laptop te werken wordt vaak ook met een voorovergebogen houding gewerkt.

      Instellen werkplek:

  • Leg zo nodig een kussen https://www.cialispascherfr24.com/achat-cialis-livraison-express/ op de stoel waardoor je hoger komt te zitten
  • Leg zo nodig een kussen of een andere verhoging op de vloer waardoor de voeten hoger kunnen worden geplaatst (knieën haaks)
  • Zet de laptop op een verhoging (stapel boeken o.i.d.) zodat deze als een reguliere computeropstelling kan worden gebruikt. Zet de laptop haaks op het venster, zo voorkom je reflecties en tegenlicht
  • Gebruik een los toetsenbord en losse muis,  zodat in een juiste houding gewerkt kan worden

Praktische tips voor het thuiswerken
  • Regelmatig afwisselen van houding is belangrijk, sta elk half uur op, loop even rond en haal wat te drinken (bv. geen grote waterfles maar bekertje zodat je geneigd bent dit vaker te doen); voer regelmatig een oefeningetje uit zoals optrekken van de schouders en weer rustig laten zakken, schouders naar achteren ronddraaien, rug even extra goed uitstrekken, handen losschudden naast lichaam.
  • Probeer op een reguliere tijd te starten met werk en vergeet niet pauzes te nemen
  • Werk bij voorkeur in een aparte ruimte, hierdoor is er rust waardoor er vaak geconcentreerder kan worden gewerkt
Wil je meer informatie?
Heb je nog vragen, neem dan contact op met Roos Brandse of Hedwig Slabbekoorn van Motus. Hier kunnen vragen gesteld worden over de instelling van de werkplek of bij beginnende lichamelijke klachten.

Openingstijden

Maandag 07.30 - 21.00
Dinsdag 07.30 - 21.00
Woensdag 07.30 - 21.00
Donderdag 07.30 - 21.00
Vrijdag 07.30 - 18.00
Zaterdag 09.00 – 12.00

Contactgegevens
Motus, centrum voor bewust bewegen
Hoopjesweg 2b, 8051 DB Hattem
Telefoon: 038-4440680
E-mail: info@motus-hattem.nl
Maak een afspraak