b_420_420_16777215_00_images_nieuws_2020_Werkhouding-kaart_Motus.jpg

Praktische tips voor het thuiswerken

Door de huidige omstandigheden gaan veel collega’s thuis werken. Om dit op een zo goed mogelijke manier te doen, volgen hieronder een aantal praktische tips. Het is belangrijk dat de werkplek thuis goed staat ingesteld.

 

  • Kantoor thuis

Heb je een kantoorruimte thuis met instelbaar meubilair en een reguliere computeropstelling, stel deze dan zo goed mogelijk in, zoals je gewend bent op het kantoor van je werk.

          Stoel:

      - Zitting hoogte: hoek tussen achterzijde bovenbenen en onderbenen 90°

      - Lendensteun hoogte: bolling van rugleuning precies in holling van de onderrug

            - Hoek zitting-rugleuning: 90-95 graden

            - Zittingdiepte: verschuif de zitting zodanig dat er 3 vingers passen tussen voorrand

               van de zitting en knieholte

            - Armleggerhoogte: ellenbogen worden goed ondersteund zonder dat schouders

              worden opgetrokken

            - Dynamische stand: de veerstand zo instellen dat rechtop wordt gezeten met een

              comfortabele ondersteuning van de rug (te los= ver achterover kiepend, te strak =

              uit stoel geduwd)


Bureauhoogte:

- De hoogte van het bureau overeen laten komen met de hoogte van de bovenzijde 

  van de armleggers

- Als het bureau niet verstelbaar is, dan de stoel hoger zetten totdat de bovenzijde van

  de armleggers op dezelfde hoogte staan als het vaste bureau; gebruik een

  voetensteun /dik kussen o.i.d. waarmee de knieën in 90 graden komen te staan

- Kun je staand werken, stel dan het bureau in op ellebooghoogte in (ontspannen

  schouders, ellenbogen in 90 graden houden).

 

Middelen op het bureau:

- Toetsenbord en muis recht voor het lichaam neerzetten zodat in een rechte houding

  gewerkt kan worden

- Beeldscherm recht voor het lichaam instellen met de bovenste

  regel op ooghoogte of iets lager.

  • Werken aan de keukentafel met laptop

Een keukentafel is meestal te hoog om langdurig aan te werken. Hierdoor wordt met opgetrokken schouders gewerkt, waardoor klachten kunnen ontstaan. Door met een laptop te werken wordt vaak ook met een voorovergebogen houding gewerkt.

Instellen werkplek:

- Leg zo nodig een kussen op de stoel waardoor je hoger komt te zitten

- Leg zo nodig een kussen of een andere verhoging op de vloer waardoor de voeten

  hoger kunnen worden geplaatst (knieën haaks)

- Zet de laptop op een verhoging (stapel boeken o.i.d.) zodat deze als een reguliere

  computeropstelling kan worden gebruikt. Zet de laptop haaks op het venster, zo

  voorkom je reflecties en tegenlicht – Gebruik een los toetsenbord en losse muis,

  zodat in een juiste houding gewerkt kan worden

  • Praktische tips voor het thuiswerken

 - Regelmatig afwisselen van houding is belangrijk, sta elk half uur op, loop even rond
en haal wat te drinken (bv. geen grote waterfles maar bekertje zodat je geneigd bent

  dit vaker te doen); voer regelmatig een oefeningetje uit zoals optrekken van de

  schouders en weer rustig laten zakken, schouders naar achteren ronddraaien, rug

  even extra goed uitstrekken, handen losschudden naast lichaam.

- Probeer op een reguliere tijd te starten met werk en vergeet niet pauzes te nemen

- Werk bij voorkeur in een aparte ruimte, hierdoor is er rust waardoor er vaak

  geconcentreerder kan worden gewerkt

  • Telefonisch overleg aanvragen 

 Heb je ondanks de bovenstaande tips nog vragen, neem dan contact op met Roos Brandse of Hedwig Slabbekoorn van Motus. Hier kunnen vragen gesteld worden over de instelling van de werkplek of bij beginnende lichamelijke klachten. Om je zo goed mogelijk te helpen zal zij je vervolgens telefonisch tips geven om je werkplek zo optimaal mogelijk in te richten en het beeldschermwerk zo goed mogelijk uit te voeren. Er kan dan zo nodig gevraagd worden of je een foto van je werkplek en zithouding wilt opsturen voor verdere advisering.


Openingstijden

Maandag 07.30 - 21.00
Dinsdag 07.30 - 21.00
Woensdag 07.30 - 21.00
Donderdag 07.30 - 21.00
Vrijdag 07.30 - 18.00
Zaterdag 09.00 – 12.00

Contactgegevens
Motus, centrum voor bewust bewegen
Hoopjesweg 2b, 8051 DB Hattem
Telefoon: 038-4440680
E-mail: info@motus-hattem.nl
Maak een afspraak